Петро Сова: компромісы из властьов и свойими амбіціями
В історії ся сохтуєме інтересовати принциповыми діятелями, готовыми умирати за свої ідеалы — людьми, чиї діла нас вдухновлявуть и днесь. Тоты, што ся пудлажовали пуд мінливу політичну ситуацію, у ліпшому трафункови выкликавуть у нас спочутя. А кедь при тому щи мали неприятливі для нас політичні никаня вадь брали участь у злочинах, та такых уже осужуєме. На чудо, днесь ся в Украйині не найдуть критичні статі за русинського русофіла Петра Сову.
Сова быв частьов політичної еліты Ужгорода при вшыткых властях. Сова мав русофілські никаня, што значить вірив у близкость русинув до російської културы, а російськый язык видів у функції русинського літературного стандарта. Айбо ай так ся легко пудлажовав, кедь нова власть требовала пуддержати русинську окремішность авадь брати русинув за часть украйинського народа. При тому для каждої власти Сова быв цінным кадром — знав місні реалії, мав адміністративні навычкы и потребноє школованя.
У ювілейный рук од дня рожденя и дня смерти Петра Совы пропонуву поникати на його біографію и порозуміти, як ун находив баланс меже конформізмом и реалізаційов свойих політичных и научных амбіцій.
Сова стає русофілом
Петро Сова ся родив у 1894. році в селі Гайтівка на Пряшовськуй Руси в родині греко-католицького сященника. Учив ся в гімназії в Пряшові, што му пак дало вступити на юридичный факултет у Будапешті в 1913. році. Мадярська столиця стала містом першої політичної активности Совы. Як каже донька му Світлана, Сова як молодый студент прилучив ся до антигабсбургського руху позад притісненя славян в Австро-Мадярщині.[1] Май скорше бесіда йде за мадярську часть монархії, де націоналні меншыны не мали такі права, гикой полякы вадь чехы в Австрії. Окрем того, сесе быв період Мараморош-Сигутськых судных процесув, на котрых засудили русинськых селян, котрі хотіли перейти в православіє.[2] За выступы против такої політикы Будапешта Сова трафив до темниці.
Чим ся зачала Перша світова война, Сова дустав шанс выйти на слободу, наруковавшы до войська. Спершу го загнали на Восточный фронт, а 10. септембра 1916. року по атаці російської армії трафив до заятя (полону). Російська імперія виділа в славянах Австро-Мадярщины братські народы, котрых треба было выслободити з габсбургського ярма. Што булше, в очох російської власти русины Мадярщины были соплеменниками. Позад сих причин Сову не дали до лаґру, ай одпустили — пушов до Кийовської губернії, де дустав місто сілського «конторщика-діловода».[3] Такоє лоялноє справованя из заятыми славянами часто формовало позитивну думку за Росію як оборонительку славян.[4]
Револуційні події и наступ австро-мадярського войська на територію Украйины примусили Сову тікати до глубины російської території, до Саратова. Там ся дочекав кунця Першої світової войны. У 1919. році му ся повело сісти на цуґ, што йшов до бывшої Австро-Мадярщины, до рудного краю. Сова ся нарадив не вертати до рудного села, ай усісти ся в Ужгороді, из котрым изязав остаток свого жывота. Сова скоро прияв нові політичні реалії в краю. Став державлянином (громадянином) Чехословакії, выслужыв у чехословацькому войську. Докунчив юридичноє школованя, айбо вже в Кошыцях. Попри того учив на ужгородськуй гімназії.[5]
Русофіл и цімбор Прагы
Настав бурливый період 1919–1922. рокув. Пудкарпатська Русь ся появила як адміністративна єдиниця, а в політичному жывоті краю остаточно ся склав розкол на русофілув и украйинофілув. Сова збыв сесь час за высоков школов и наязованьом контактув у варошськуй и крайськуй еліті.
Уже скоро тото принесло свої плоды. У 1922. році Сова став помучником варошського головы. На туй довжности ся занимав ґаздувськов роботов у вароші, котрый нагле став крайськов столицьов и зачав ся скоро розростати. За якыйись час провадив ужгородську філію міністерства школованя и быв аташе ґубернатора Пудкарпатської Руси у вопросах културы. У цілому мож уповісти, ож Сові ся повело вчинити карєру чехословацького реґіоналного бюрократа.
Айбо при тому ся не хотів обстати звон політикы. Нараз ся прилучив ид Централнуй Народнуй Руськуй Раді — головному русофілському політичному органови Пудкарпатської Руси, де дустав роботу секретаря. Його головным добытком у сюй довжности став проєкт автономії Пудкарпатської Руси в 1938. році. Попри того ся занимав културов: завідовав бібліотеков Общества Духновича и керовав културно-благодійным фондом «Школьная помощь».[6]
Закля Андрій Бродій, Штефан Фенцик и другі популарні русофілські політикы мали негативноє одношеня до Чехословакії, Петро Сова, наспак, жыв из Прагов по-приятельськы. Меже русофілськыми партіями Сова май близко робив из консервативнов чехословацьков Аграрнов партійов, ги з античехословацькым Автономным земледілськым союзом.[7]
Сова ся вбстав сторонником Прагы щи й у момент крізы, кой Ужгород одыйшов Мадярщині. Сова ся не приєдинив ид Бродію и Фенцикови, ай пушов до Хуста уєдно з чехословацьков адміністраційов. Там став членом русофілської меншыны, котра критиковала Волошынув уряд за репресії против політикув русофілської орієнтації.[8] По вбаленю Карпатської Украйины и повнуй мадярськуй окупації Сова ся вернув до Ужгорода. Там опят робив у варошському уряді до приходу Черленої Армії в октовбрі 1944.
Кроме політичної и адміністративної роботы Сова мав ищи єдно хобі — досліжованя старовины. Из зачатком Другої світової войны и приходом гортістської и совітської диктатур до Пудкарпатської Руси сесе хобі помалы стало основным занятьом Совы. Уже у чехословацькый період написав и выдав по-російськы солідну історію Ужгорода («Прошлое Ужгорода», 1937). У 1942–43. роках публіковав матеріалы из сьої книгы в мадярському перекладі, у часописі Пудкарпатського Общества Наук «Зоря-Hajnal».
На совітськуй службі
Обы стрітити Черлену Армію, Сова мусів переплывати студеный Уж. Так дустав стрічу з політичным керовництвом Четвертого украйинського фронта, котроє нараз поклало Сову головов народного комітета Ужгорода — за йсе го называвуть першым повоєнным варошськым мером.[9] Айбо на сюй довжности перебыв недовго — уже скоро перейшов на роботу в керовному органі квазі-независимої державы Закарпатська Украйина. Тота была створена совітськыми політичными комісарами и місными комуністами як переходноє утвореня сперед повнов анексійов регіона. Сова и другі заступникы місної інтелігенції давали юй хосен як бюрократы, котрі ся розуміли на місных реаліях, и як доказ того, што населеня краю пуддержує приєдиненя до Совітської Украйины.[10]
На розлуку од мадярського періода, Сова ся вже не быв годен одсидіти на адміністративнуй довжности, пишучи статі у крайськый научный часопис. Його пудпис найдеме и на актах за націоналізацію маєтку, и на документах за репресивні крокы против місного мадярського населеня. Наприклад, Сова пуддержав выселеня мадярув, котрі были переселені на Пудкарпатя пуд часом Другої світової войны.[11] Хотячи вадь ніт, Сова став соучасником репресивных акцій комуністув у першый рук установленя їх власти на Пудкарпатю.
Кроме того, Сова мусів активно участвовати в ідеолоґічных кампаніях совітської власти, котра требовала політичну ангажованость од цілого населеня, а майбулше од інтелігенції. На Зїзді народных комітетув у Мукачові 26. октовбра 1944. року, де ся проголосило жаданя возєдинити ся з Совітськов Украйинов, Сова мав єден из головных выступув. Його бесіда ся пак выдала у міснуй комуністичнуй новинці «Закарпатська Правда» пуд наголовком «Наша мечта сбылась!» Сова казав, ож жытелі Пудкарпатя через столітя змагали ся возєдинити з росіянами и украйинцями, страдавучи пуд мадярськым и чехословацькым ярмом.[12] Важно зазначити, ож говорячи за возєдиненя з украйинцями и росіянами (за котрых такой усе говорить нерозділно), Сова почасти одступив од русофілськых позицій.[13]
Попри тому, ож сповнив важну пропагандистську роль у момент остаточного прилученя Закарпатської Украйины до Совітської, Сова стратив свою керовну довжность у Народнуй Раді — намісто того став головов краєписного музея. Позад членства в Аграрнуй партії и сотрудництва з мадярськов властьов Сові были заперті двері в комуністичну партію и на высші керовні довжности.[14] Кроме того, мусів писати самокритичні статі за свою роботу з Пудкарпатськым Обществом Наук. Скоро Сову щи й зняли з довжности директора и перевели на хранителя фондув музея, де ун и проробив до свої пензії.
Послідньый період свого жывота Сова перебыв далеко од політикы. Ходив у археологічні вандрувкы по Закарпатськуй области, глядавучи усякі стародавні артефакты для краєписного музея. Резултат такых заїздув опубліковав у книзі «Архітектурні пам’ятники Закарпаття» в 1958. році. Ищи єднов знаковов роботов став мадярськый переклад «Слова о полку Ігореві». Сесі роботы уже не мали назнакы русофілства Совы, котрый лишыв свої політичні амбіції в минулости. Умер Сова у 1984. році.
Петро Сова прожыв довгый и богатый жывут. За свої рокы ся прилучив до розбудовы Ужгорода, лишыв по собі важні роботы за історію краю и його столиці. Інтересно, ож сучасникы оцінили сесі досягненя высше, ги русофілські никаня Совы, для многых днесь неприятливі. Дякувучи неперестанным компромісам из властьов Сова годен быв исповнити свої академічні и адміністративні амбіції и передати потомкам краєписный музей в Ужгородському замкови. Його русофілство не найшло свою реалізацію для русинув, из чим Сова, як ся видить, сам ся й змирив на кунци свого жывота.
ЖЕРЕЛА ТАЙ ЗНОСКЫ
-
Тетяна Літераті, «Перший мер Ужгорода Петро Сова мріяв відкрити музей міста», Закарпаття онлайн (26. септембра 2011 р.): https://zakarpattya.net.ua/Zmi/87679-Pershyi-mer-Uzhhoroda-Petro-Sova-mriiav-vidkryty-muzei-mista-FOTO
Для розповіди за біографію Совы хосную головно свідченя донькы му Світланы, опубліковані в розличных медіях. ↑ - Булше за Мараморош-Сигутськый процес поз. у Юрий Данилец, «Второй Мараморош-Сиготский процесс против православных в Закарпатье», Православие.RU (2009): https://pravoslavie.ru/30790.html ↑
- Донька Петра Совы Світлана описовала зажыткы утця в російському заятю дуже позитивно. Поз. «Народный академик», За Русское Дело 2, 177 (2016), С. 6. ↑
- Булше за політику Російської имперії д воєнноплінным поз. у Marc von Hagen, “The Great War and the Mobilization of Ethnicity in the Russian Empire” in Post-Soviet Political Order: Conflict and State-Building, ed. by Barnett Rubin and Jack Snyder (London, New York: Routledge, 1998): pp. 32–53. ↑
- Літераті, «Перший мер Ужгорода». ↑
- Павел Роберт Магочій дає курту біографічну посвідку за Сову, де подає общу информацію за його участь у органах власти и вшелиякых політичных и културных організаціях Пудкарпатської Руси. Павло-Роберт Магочій, Підкарпатська Русь: Формування національної самосвідомості (1848–1948) (Ужгород: В-цтво Валерія Падяка, 2021), С. 532–533. ↑
- За спектер никань русофілув Пудкарпатської Руси и їх переміны поз. Маріан Токар, Політичні партії Закарпаття в умовах багатопартійності (1919–1939) (Ужгород: Басараб М. М., 2006), с. 55–166. ↑
- При тому сам Сова ся, видав, варовав прямої конфронтації з Волошыновым урядом. Напримір, не быв меже русофілами-авторами скаргы на проведеня выборув у Карпатськуй Украині. Поз. David Hubený, “Podkarpatoruské volby do sněmu a přezkum u Volebního soudu v roce 1939” Historie – Otázky – Problémy 1 (2014), s. 184. ↑
- Сова лишыв свої спомины за тото, як стрічав Черлену Армію, у Державному архіві Закарпатської области (ДАЗО) Ф. 3232, Оп. 2, Спр. 209, Арк. 1–2. ↑
- Булше за йсе говорю в статі Iaroslav Kovalchuk “At Home among Strangers: Carpatho-Rusyn Russophiles in the Soviet Intelligentsia” Ab Imperio 2 (2021), pp. 117–118. ↑
- ДАЗО Ф. Р-14, Оп.&nsbp;1, Спр. 14, Арк. 1–3. ↑
- Петр Сова, «Наша мечта сбылась» Закарпатська правда (28. новембра 1944 р.), с. 3. ↑
- Поз. муй май деталный розбор сьої бесіды в Ярослав Ковальчук, «Перші серед рівних, останні серед сучасників: возз’єднання Закарпаття з Радянською Україною очима місцевих русофілів» у Ідентичності в умовах пограниччя Матеріали міжнародної наукової конференції (Ужгород, 27–28 януара 2021 року), ред. Павло Леньо (Ужгород: ТОВ «РІК-У», 2022), с. 274–276. ↑
- ДАЗО Ф. 1, Оп. 1, Спр. 50, Арк. 74–75. ↑
- Петр Сова, «Фашисткие лакеи под маской жрецов чистой науки (О Подкарпатском Обществе Наук)», Закарпатська Правда (23. авґуста 1947 р.), с. 4.
Ярослав Ковальчук
аспірант-історик Албертського універзитета (Канада)